Meld je nu aan en ontvang een jaar gratis lidmaatschap🛠

Techhulp forumTechnische vragenWTB en aandrijf techniekverstuiver van een dieselgenerator testen
  • Technische vragen
  • WTB en aandrijf techniek

verstuiver van een dieselgenerator testen

Gisteren waren wij met een noodstroomgenerator bezig. De verstuivers hebben een leiding en 2 stekkers. Om de verstuiver te testen hebben wij 12 volt op de aansluiting van de vertuiver gezet. Kunnen wij de verstuiver zo kapot maken?

Nog geen goed antwoord gekregen, ook niet van de specialisten. We moeten de verstuiver opsturen zodat deze getest kan worden. 

Heeft iemand op het forum ervaring hiermee?

Groeten Joop

Reacties (1)

Bert TechpijlerBT

Bert-Techpijler

21 februari 2024

Dag Joop, De spoel van een (common rail) injector heeft een zeer lage weerstandswaarde, rond de 0,3 tot 0,5 Ohm. De accuspanning wordt door een condensator omhoog gebracht tot zo'n 80 Volt. Volgens een peak en holt regeling wordt de injector aangestuurd. De injector zal zeer snel openen met een spanning van 80 Volt, vervolgens wordt bij 12 Volt een zeer snelle stroomregeling toegepast, de spoel van de injector wordt in- en uitgeschakeld hierdoor zal de gemiddelde stroom door de spoel van de injector relatief laag blijven en de spoel heel blijven. In formulevorm: I = U : R = 12 / 0,5 = 24 Ampere. Deze stroom door de spoel van een injector is fataal. Meet liever de weerstandswaarde van de injectorspoel. Succes

Benieuwd naar alle reacties?

Reageren is alleen mogelijk met een account bij Techpijler. Registreren kan gratis of log direct in, als je al een account hebt, om alle reacties van onze technische community te bekijken.

Lees meer binnenWTB en aandrijf techniek

Winkelwagen

Je winkelwagen is leeg

Voeg een e-learning cursus toe aan je winkelwagen, bepaal het aantal licenties en reken hem hier direct af.

Bekijk alle cursussen